Fast-Food-2

Cheat meal- czyli posiłek oszukany

Dieta zwykle kojarzy się z czymś nieprzyjemnym. Monotonne posiłki, uczucie głodu i myśli w stylu „Co zjem jako pierwsze, kiedy skończę to cholerne odchudzanie?”. Po kilku tygodniach zaczynamy robić się nerwowi, mamy mniej energii i powątpiewamy w sens stosowania restrykcyjnej diety. Wtedy właśnie pojawia się nasz idealny sprzymierzeńca- posiłek oszukany (cheat meal)!!!

Co to jest cheat meal i dlaczego warto go stosować?

Cheat meal (posiłek oszukany) to uwzględniony w diecie posiłek, składający się z wysokokalorycznych (ogólnie uznawanych za niezdrowe) potraw, na które masz ochotę. Jeśli od kilku tygodni jesteś na ujemnym bilansie kalorycznym (dostarczasz organizmowi mniej kalorii niż zużywasz w ciągu dnia), przestrzegasz ustalonego planu żywieniowego, taki posiłek nie jest w stanie negatywnie wpłynąć na Twoja formę, wręcz przeciwnie, pozwoli nakręcić metabolizm i odbudować pokłady energii.

homer
Po zjedzeniu cheat meala cieszysz się pełnym żołądkiem bez wyrzutów sumienia

Kolejną i moim zdaniem najważniejszą zaletą stosowania cheat meal’ów jest ich efekt psychologiczny. Na pewno łatwiej powstrzymasz się od podjadania słodyczy w tygodniu, jeśli wiesz, że w sobotnie popołudnie najesz się tak dużo czekolady, że nie będziesz w stanie się ruszać! Ponadto po zaplanowanym posiłku oszukanym cieszysz się z pełnego żołądka, a nie dręczysz wyrzutami w stylu „nie utrzymałem/am diety, jestem beznadziejny/na, to nie ma sensu i tak nie dam rady”.

Z jakich potraw powinien składać się cheat meal?

Tutaj nie ma żadnej reguły. Wybierz to, na co masz ochotę, w końcu cheat meal ma być przyjemnością. Możesz zjeść duży zestaw (albo dwa :)) w McDonalds, pizzę i lody, albo golonkę popijaną piwem. Najlepiej żeby było to danie, którego najbardziej brakuje Ci w diecie. Mój osobisty rekord to prawie 2700kcal w czasie jednej wizyty w Burger Kingu 🙂

Kiedy zaplanować posiłek oszukany?

Cheat meal powinien zastępować zaplanowany posiłek. W ciągu dnia jemy więc standardowo. Nie omijamy poprzednich posiłków dlatego, że wieczorem najemy się do oporu. Cheat meal najlepiej zaplanować na wieczór. Po bardzo obfitym posiłku raczej już nic nie będzie chciało Ci się robić, więc jedzenie go w środku aktywnego dnia może być kiepskim pomysłem. Wiele osób poleca zjedzenie cheat meala bezpośrednio po ciężkim treningu. Jest to dobre rozwiązanie, kiedy kształtowanie sylwetki pochłania Cię tak bardzo, że podporządkowujesz mu także życie osobiste. Ja planuję posiłek oszukany na sobotni wieczór. Jest to czas, który spędzam na imprezie ze znajomymi lub przed telewizorem, oglądając film z rodziną. Jest to moment, kiedy odpoczywam po całym tygodniu ciężkiej pracy, jem ulubione potrawy i cieszę się z towarzystwa najbliższych.

Jak często stosować cheat meal?

Najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie go raz w tygodniu. Tylko osoby o bardzo szybkim metabolizmie mogą oszukiwać częściej, nie obawiając się złego wpływu cheat meala na wygląd sylwetki.

Czy nie zmarnuje w ten sposób efektów diety i treningu?

Jeden posiłek w tygodniu nie jest w stanie negatywnie wpłynąć na Twój wygląd! Po takim posiłku Twoja waga wzrośnie o kilogram, albo dwa, ale to kwestia dwóch dni, aż wszystko wróci do normy. Spokojnie, nie nagromadzisz 2 kg tłuszczu w jeden wieczór. Wzrost ten wynika z uzupełnienia zapasów glikogenu i zgromadzenia wody. Następnego dnia po posiłku oszukanym na treningu zauważysz, że energia będzie Cię roznosić, a pompa mięśniowa będzie  większa niż zwykle. Nie mówiąc już o nastawieniu psychicznym i chęci do trenowania!

39118_rock_cheat_meal_re8k
The Rock podczas cheat meala. Posiłek oszukany zniszczył efekty treningu i diety?

Kto nie powinien stosować cheat meal’ow?

To nie jest dobre rozwiązanie, jeśli zjedzenie jednej kostki czekolady powoduje u Ciebie efekt domino. W takiej sytuacji lepiej nie ryzykować, że jeden cheat meal zamieni się w cheat day, potem w cheat week, aż zupełnie odpuścisz dietę.

Jeśli macie jakieś pytania i wątpliwości odnośnie zastosowania posiłku oszukanego- pytajcie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *