rice-bend

Chroń plecy nie tylko w trakcie ćwiczeń- czyli technika to podstawa!

Bardzo często powtarzam, że ulubionym pacjentem ortopedy jest ogrodnik amator. Osoba taka powie, że „choruje na kręgosłup, kolana, biodra” itp., kilka razy w roku przejdzie serię zabiegów fizykoterapeutycznych, odpuści jakiś wyjazd, czy imprezę rodzinną, ale na hasło „weekend” wygina się w chińskie S wykopując, pieląc i sadząc rośliny. Dźwigać siatki z zakupami? W życiu! Worki z ziemią do kwiatów… to już co innego, przecież nie będę czekać do lata, aż któreś z dzieci mi przeniesie!

Herkules ćwiczy, Kwazimodo odkłada ciężar

To nie jest blog kierowany do fanów ogrodnictwa, więc zmierzam do sedna. Wszyscy powtarzają,że prawidłowa technika wykonywania ćwiczeń zwiększa ich efektywność i przede wszystkim bezpieczeństwo samej osoby trenującej.

Plecy prosto, łopatki ściągnięte, brzuch napięty, stabilna postawa, odpowiednie oddychanie…

…a po serii ciężar odkładają na takim garbie, jakby skradali się do stojaka. Kompletnie tego nie rozumiem!14915198_1821932891381172_4236731092185840164_n

Nie bądź ogrodnikiem amatorem!

Na treningach personalnych ganię takie zachowanie za każdym razem. Niedbałość w tej kwestii zdecydowanie bardziej zwiększa ryzyko kontuzji, niż wykonywanie ćwiczeń z dużymi ciężarami! Z opowiadań moich podopiecznych wiem, że zwykle „wejdzie im coś w plecy” przy gwałtownych, niekontrolowanych ruchach (schylenie się po upadający długopis, wysiadanie z auta, wrzucanie czegoś do bagażnika itp.), a nie podczas treningu siłowego. Z drugiej strony nie chciałbym, żeby ktoś powiedział, że źle dobrałem ćwiczenia i po treningu ze mną bolą go plecy, kiedy ćwiczył sumiennie, a odkładał ciężary niechlujnie.

To przykre, ale „najładniej” ciężary odkładają osoby, które mają za sobą ataki rwy kulszowej, albo inne przygody z kręgosłupem. Jeśli dwudziestokilogramowy odważnik kettlebell jest dla ciebie ciężki, to dlaczego nie zachowasz bezpieczeństwa podnosząc go i odkładając po wykonanej serii?

To jak podnosić i odkładać te ciężary?

 

15978561_706123909561800_593015627_n

Pilnując tych samych zasad, których przestrzegasz wykonując ćwiczenia!

  • Nabierz powietrza, napnij brzuch i ściągnij łopatki zanim zaczniesz ruch
  • Zawsze zachowuj proste plecy
  • Jeśli ciężar jest nisko, zrób przysiad i podnieś go używając nóg
  • Sprzątnij po sobie! To co dla ciebie jest lekkie, dla innych może być cholernie ciężkie, a samo oczyszczenie sztangi obarczone jest ryzykiem kontuzji.
  • Nie spiesz się! Pośpiech jest najlepszym kumplem kontuzji.

Skoro już wiesz jak dźwigać, to plecy prosto i do roboty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *