woman-deadlift-galleria-slide

Czy warto używać pasa lędźwiowego w trakcie treningu?


Na bank widzieliście na siłowni facetów ćwiczących z pasem na lędźwiach. Ktoś taki wygląda poważnie, w końcu musi przerzucać tony żelastwa skoro boi się o swój kręgosłup.

Do czego służy taki pas? Czy warto go stosować? Kiedy pomaga, a kiedy szkodzi naszym plecom?

Co się dzieje, kiedy chcemy podnieść duży ciężar?

Na pewno zauważyliście, że kiedy chcecie poradzić sobie z dużym ciężarem (np. konkretne zakupy), bierzecie głębszy wdech, następnie go wstrzymujecie, podnosicie i dopiero wypuszczacie powietrze. Celem tego odruchu jest zwiększenie tłoczni brzusznej (ciśnienia w jamie brzusznej), co z kolei poprawia stabilizację (chroni) kręgosłup. Wykorzystujemy tu mięśnie brzucha (przede wszystkim mięsień poprzeczny brzucha), których napięcie i właściwa koordynacja są kluczowe dla stabilizacji odcinka lędźwiowego.

Jak działa pas do ćwiczeń?

Zaciśnięcie pasa pozwala w sposób bierny (zewnętrzny) zwiększyć ciśnienie w jamie brzusznej.

Kiedy zakładanie pasa ma sens?

Jedyny moment, kiedy w ogóle warto rozważać zakładanie pasa, to podchodzenia do dużych obciążeń. Jeśli chcesz sprawdzić jaki ciężar maksymalny jesteś w stanie podnieść w ćwiczeniach typu przysiad, czy martwy ciąg lub zbliżasz się do maxa (np. seria na 3 powtórzenia).

Kiedy dajesz z siebie wszystko, takie dodatkowe zabezpieczenie może uchronić Cię przed kontuzją.

Kiedy zakładanie pasa mija się z celem?

W każdym innym wypadku niż te o których pisałem wyżej!

Wiele osób podobnie jak Mr T traktuję pas jako element "stylówki" na siłownię.
Wiele osób podobnie jak Mr T traktuję pas jako element „stylówki” na siłownię.

Wiem, że noszenie pasa jest cool i wyglądasz w nim 10 razy bardziej profesjonalnie, ale stała zewnętrzną stabilizacja tylko rozleniwia Twoje naturalne odruchy. Mięśnie brzucha nie będą mocno pracowały jeśli ich pracę przejmie pas. W efekcie zamiast zmniejszać, podnosisz ryzyko wystąpienia kontuzji.

Całkowicie niezrozumiałą dla mnie akcją jest noszenie pasa przez cały trening, a zdarza się to bardzo często. Czy do wyciskania sztangi na ławce płaskiej, albo ściągania drążka do klatki potrzebna jest dodatkowa, zewnętrzna stabilizacja? Czy w życiu codziennym te same osoby zakładają pas za każdym razem kiedy na przykład chcą podnieść i przytulić swoje dziecko?

Pas na lędźwiach traktuj jak kontrolę trakcji w samochodzie. Pomoże Ci w skrajnych sytuacjach, ale na nic się nie zda jeśli nie potrafisz jeździć bezpiecznie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *