sauna.jpg

Jak korzystać z sauny?

Sauna to obecnie standardowe wyposażenie  niemal każdego klubu fitness, pływalni spa itp. Na pewno niejednokrotnie korzystaliście z niej jako formy odnowy biologicznej czy relaksu. Zawodnicy sportów walki wspominają wizyty w saunie mniej przyjemnie, bo kojarzą im się zwykle ze zbijaniem wagi do startów. O ile popularność i dostępność tej formy relaksu mocno wzrosła, to już z wiedzą jak z niej prawidłowo korzystać jest zdecydowanie gorzej. W artykule dostaniecie plan jak krok po kroku przejść kąpiel w saunie, jak często z niej korzystać i w jaki sposób wspomagać nią proces treningowy.

Rodzajów sauny jest na prawdę sporo, a ich dostępność jest bardzo szeroka :)
Rodzajów sauny jest na prawdę sporo, a ich dostępność jest bardzo szeroka 🙂
Sauna rano, czy wieczorem?
Najlepszym rozwiązaniem jest zaplanowanie kąpieli na wieczór. Sauna to duży wysiłek dla organizmu, po którym należałoby odpocząć.
Z pustym/pełnym żołądkiem?
Ani jedno, ani drugie rozwiązanie nie jest dobre. Wchodząc do sauny z pustym żołądkiem ryzykujesz omdlenie, natomiast po posiłku układ pokarmowy jest mocno pobudzony, a organizm ma gorsze możliwości termoregulacyjne. optymalnie byłoby korzystać z sauny około godziny po posiłku.
Przed/po treningu?
Miałem kiedyś przyjemność trenować z biegaczem, który miał nawyk korzystania z sauny po ukończeniu maratonu, dzięki czemu mniej odczuwał „zakwasy” przez kolejne dni. Ja z kolei zawsze powtarzałem mu, że jak dalej będzie tak robił, to umrze. Niestety argument „Zawsze tak robię i jeszcze nigdy nie umarłem” był trudny do podważenia dopóki tego samego nie powiedział mu kardiolog sportowy.
Sauna powinna być traktowana jako oddzielna jednostka treningowa. Zabieg to bardzo duży wysiłek dla organizmu, dlatego powinno się z niej korzystać w dni nietreningowe, nie częściej niż 1-2 razy w tygodniu!
Jak przygotować się do wejścia?
Przed wejściem koniecznie weź prysznic i wytrzyj ciało do sucha. Oczyść skórę z wszelkich maści, balsamów i makijażu.
W jakim stroju wejść do sauny?
Zdejmij wszelkiego rodzaju biżuterię (rozgrzane, metalowe elementy mogą poparzyć skórę). Nie wkładaj stroju kąpielowego!!! On także może powodować oparzenia. Owiń ciało bawełnianym ręcznikiem, na którym usiądziesz w kabinie sauny. Idealnie byłoby siedzieć na ręczniku zupełnie nago, ale wielu użytkowników sauny ma przed tym opory, albo w miejscu, w którym z niej korzystamy przyjęto, że należy osłaniać intymne okolice ciała. W takiej sytuacji postaraj się wyeksponować jak największą powierzchnię skóry, gdyż ręcznik stanowi warstwę izolacyjną i utrudnia wymianę cieplną.
hqdefaultKąp się cyklami
W zależności od rodzaju sauny, przebywaj w niej 10-15 minut, następnie weź zimny prysznic i odpocznij w chłodzie do momentu kiedy ciało przestanie wydzielać pot (ok 5-10 min). Cykl powtórz 2-3 razy. Pamiętaj, że czynnikiem działającym na ciało (pobudzającym przepływ krwi na obwód i do wewnątrz ciała) jest różnica temperatur, a nie samo ciepło. Pomijając fazę wychłodzenia nie wykorzystasz właściwego przeznaczenia sauny. Ubytki wody uzupełnij dopiero po ostatnim cyklu.
Bądź ostrożny
Kiedy poczujesz się słabo, albo dostaniesz zawrotów głowy, opuść kabinę i odpocznij. Jeśli leżysz na ławce, nie wstawaj gwałtownie przed wyjściem z sauny. Najpierw usiądź na 1-2 minuty, dzięki temu unikniesz ryzyka omdlenia wynikającego z nagłej zmiany pozycji. Do sauny najlepiej jest wchodzić w towarzystwie innych osób, zareagują one, kiedy sytuacja będzie tego wymagała.
Jak zachowywać się w saunie?
Tak samo jak wchodząc  i wychodząc z pomieszczenia w którym przebywają inni ludzie. Przywitaj się, a na koniec pożegnaj. Pamiętaj, że jesteś w miejscu służącym relaksacji, więc nie pozwalaj sobie na śmiechy i głośne rozmowy, jeśli masz wątpliwości, czy może to przeszkadzać przebywającym z Tobą osobom.

4f4d500018_kto_spedzi_walentynki_w_saunie

Jeśli masz wątpliwości, poniżej znajdziesz listę przeciwwskazań do korzystania z sauny:

  • choroby skóry (szczególnie o przebiegu ropnym, z owrzodzeniami)
  • cera naczynkowa
  • miesiączka (po konsultacji z lekarzem)
  • ciąża
  • cukrzyca
  • nadczynność tarczycy
  • ostre stany reumatyczne
  • infekcje górnych dróg oddechowych: przeziębienie, grypa, ostry stan astmatyczny
  • gorączka
  • niewydolność układu krążenia, miażdżycowe stwardnienie tętnic, zakrzepowo-zatorowe zapalenie tętnic, nadciśnienie tętnicze i inne choroby związane z układem krążenia (w tym hemofilia i inne skłonności do krwotoków), żylaki
  • ostre stany zapalne
  • czynna choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy
  • kamica nerkowa
  • ogniska zakażenia (np. przy bólu zęba)
  • choroby ośrodkowego układu nerwowego
  • nadużywanie alkoholu i narkotyków
  • pierwszy miesiąc po operacji lub zabiegu
  • osoby posiadające implanty np. endoproteza stawu biodrowego
  • choroby: weneryczne, nowotworowe, epilepsja, jaskra, daltonizm (wskazana jest konsultacja z lekarzem)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *