the-bmi-unusual-suspects_50815cbd3b158

Jaka jest twoja prawidłowa waga?

W sieci istnieje wiele stron z kalkulatorami,  za pomocą których możemy określić czy nasza aktualna waga jest prawidłowa. Wystarczy, ze wpiszesz swój wzrost, wagę i płeć, a w sekundę dowiesz się, czy mieścisz się w normie, czy może masz nadwagę. Kalkulatory te opierają się o wskaźnik BMI, który jest narzędziem wykorzystywanym do  tworzenia danych statystycznych.

Załóżmy, że masz 180 cm wzrostu, ważysz 95kg i kaloryfer na brzuchu. Wpisujesz dane i okazuje się, że Twoje BMI wynosi 29,3 co oznacza, że masz nadwagę graniczącą z otyłością, a żeby znaleźć się idealnie w środku normy dla ludzi Twojego wzrostu powinieneś ważyć 71.4kg. Oczywiście strona od razu przekieruje Cię do producenta suplementu diety, który pozwoli Ci osiągnąć „prawidłową wagę”.

Zanim przejdziemy do konkretów określ, na którym zdjęciu Pani jest szczuplejsza?ab

Pomiar BMI zawiera dużo nieścisłości

Jak wynika z przykładu 95 kilogramowego pakera wartość pomiaru BMI pozostawia dużo do życzenia. Dane, które wprowadzasz nie mówią nic o Twoim wyglądzie czy ilości tkanki tłuszczowej. Jak już pisałem w artykule Jak schudnąć na zawody, czyli zbijanie wagi , niższy wynik na wadze nie oznacza wcale utraty tkanki tłuszczowej.Pomimo to wiele osób, zwłaszcza kobiet, traktuje wskaźnik BMI jak wyrocznie i zaczyna walkę z kilogramami. Panie pędzą do klubu i okupują maszyny cardio. O treningu siłowym nie ma mowy, przecież chcą schudnąć, a nie wyglądać jak kulturystki.

Chcesz stracić na wadze,czy spalić tkankę tłuszczową i nosić mniejsze rozmiary ubrań?

skinny-fat
Tak wygląda sylwetka skinny-fat

Trening cardio – jak sama nazwa wskazuje – wpływa głównie na układ krążeniowo-oddechowy. Długie sesje aerobów powodują ujemny bilans kaloryczny, organizm stara się adaptować do zaistniałej sytuacji, więc pozbywa się tkanek, które spoczynkowo pobierają znaczną ilość energii. Postępując w ten sposób tracimy masę mięśniową, notujemy spadek wagi ciała i… uzyskujemy sylwetkę „skinny-fat” czyli chudzinę z wiszącymi fałdkami tłuszczu. Jeśli zależy Ci tylko na wyniku na wadze łazienkowej, rób dalej tylko cardio i nie trać czasu na czytanie dalszej części tego tekstu.

Ćwiczenia siłowe pozwolą Ci spalić więcej kalorii

Trening siłowy pozwala ograniczyć spadki tkanki mięśniowej, która w przeciwieństwie do tłuszczu generuje zapotrzebowanie kaloryczne (im więcej masz mięśni,tym więcej kalorii spalasz w ciągu doby). Podczas godzinnej pracy ze sztangą, czy hantlami spalisz znacznie więcej kalorii niż podczas godziny marszu na bieżni.

Chcesz nosić mniejsze rozmiary ubrań-ćwicz siłowo!

IMG_0344
Jak widać na zdjęciu mięśnie mają dużo mniejszą objętość niż tluszcz

Mięśnie mają znacznie mniejszą objętość niż tkanka tłuszczowa. To dlatego pomimo małej różnicy w wadze ciała, osoby ćwiczące siłowo notują znaczne spadki obwodu talii, ud i bioder.

To mięśnie kształtują sylwetkę!

Tylko trening siłowy pozwala poprawić proporcje Twojej sylwetki- zarysować mięśnie brzucha, podnieść i zaokrąglić pośladki, wysmuklić ramiona. Nie bój się zyskania kilku dodatkowych kilogramów masy mięśniowej. Będziesz wyglądać szczuplej niż Ci się wydaje!

Body Transformation - Girl with Abs muscle - 66 kg
Jak pokazuje przykład, współczynnik BMI jest nam potrzebny jak świni siodło

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *